رادیوگرافی ستون فقرات (whole body spine)

رادیوگرافی ستون فقرات چیست؟

اشعه ایکس همانند نور یا امواج رادیویی نوعی از تشعشات می ­باشد که مشابه با پرتوی نور چراغ قوه، در قالب اشعه ایکس متمرکز شده است­. اشعه ایکس می­ تواند از بسیاری از اشیاء از جمله بدن انسان عبور کند. اشعه ایکس در نتیجه­ ی برخورد با دستگاه شناساگری که مسئول ثبت فیلم بوده و یا تصاویر را به کامپیوتر می فرستد، تصاویر عکسبرداری را ایجاد می­ کند. بافتهای متراکم بدن از قبیل استخوان، بسیاری از اشعه­ های ایکس را جذب و بلوکه می­ کنند و در تصاویر عکسبرداری شده با اشعه ایکس سفید به نظر می­ رسند. بافت هایی با تراکم کمتر، از قبیل عضلات و اندام­ ها پرتوهای ایکس کمتری را بلوکه کرده (اشعه ایکس بیشتری از آنها عبور می­ کند) و در تصاویر عکسبرداری شده با اشعه ایکس همانند سایه­ هایی خاکستری به نظر می­ رسند. نوعی از اشعه ایکس که عمدتاً از طریق هوا عبور می کند (مثلاً از طریق ریه ها)-در تصاویر عکسبرداری شده با اشعه ایکس سیاه به نظر می­رسد.
رادیوگرافی ستون فقرات تصاویری از ستون فقرات ارائه می ­دهد. ممکن است از این تصاویر برای یافتن جراحات یا بیماری های مربوط به دیسک و یا مفاصل ستون فقرات بهره برد. این مشکلات می­­ توانند شامل شکستگی­ های ستون مهره، عفونت ­ها، دررفتگی­ ها، تومورها یا بیماری دیسک باشند.

همچنین رادیوگرافی ستون فقرات برای بررسی انحنای ستون فقرات (اسکولیوز) و یا برای نقائص نخاعی بکار می­رود.

ستون فقرات به چهار بخش تقسیم شده است. بنابراین چهار نوع رایج از رادیوگرافی ستون فقرات وجود دارد که عبارتنداز:

رادیوگرافی ستون فقرات گردنی. در این آزمایش، تصاویری از استخوان های مهره هفتم گردن گرفته می ­شود.
رادیوگرافی ستون فقرات توراسیک. در این آزمایش، تصاویری از استخوان 12­ام قفسه سینه (توراسیک) گرفته می ­شود.
رادیوگرافی ستون فقرات کمری خاجی. در این آزمایش رادیوگرافی تصاویری از استخوان پنجم تحتانی پشت (مهره­های کمر) و نمایی از استخوان های جوش خورده پنجم انتهای ستون فقرات (ساکروم) گرفته می­ شود.
رادیوگرافی ساکروم. در این آزمایش رادیوگرافی تصاویر دقیقی از استخوان های جوش خورده پنجم واقع در انتهای ستون فقرات (ساکروم) و استخوان های کوچک چهارم واقع در کوکسیکس (coccyx) گرفته می­شود.
متداول­ ترین انواع رادیوگرافی ستون فقرات شامل رادیوگرافی مهره ­های گردن (فیلم­های ستون فقرات C) و مهره های کمری خاجی (فیلم های ستون فقرات LS) می­باشد.

علت اجرای رادیوگرافی ستون فقرات ؟

پیدا کردن علت دردهای مداوم، بی حسی یا ضعف و سستی.
بررسی آرتروز مفاصل بین مهره­ ای و فروپاشی (انحطاط) دیسک­ های بین استخوان های ستون فقرات.
بررسی جراحات وارده به ستون فقرات، از قبیل شکستگی یا دررفتگی.
بررسی اثرات ناشی از مشکلاتی مانند عفونت ها، تومورها، و یا اسپرز استخوانی (زائده استخوانی) بر روی ستون فقرات.
بررسی انحنای غیر طبیعی ستون فقرات، از قبیل اسکولیوز در کودکان و نوجوانان.
بررسی ستون فقرات برای مشکلات موجود در هنگام تولد (بیماری­های مادرزادی)، مانند اسپینا بیفیدا در نوزادان، کودکان، و بزرگسالان جوان.
بررسی تغییرات ستون فقرات بعد از عمل جراحی ستون فقرات.

نحوه آماده شدن برای این آزمایش ؟

قبل از آزمایش با اشعه ایکس، با پزشک خود درباره احتمال بارداری ­تان صحبت کنید. بارداری و خطر تابش اشعه به جنین باید در نظر گرفته شود. خطرات ناشی از اشعه ایکس معمولاً در مقایسه با منافع بالقوه این آزمایش بسیار اندک می­ باشد. در صورت ضرورت قطعی عکسبرداری، برای محافظت از نوزاد در برابر پرتوهای اشعه ایکس می­توان نوعی پیش­بند سربی را در مقابل شکم مادر وی قرار داد.

شما باید تمامی طلا و جواهراتی موجود در مسیر اشعه X را در بیاورید.

هیچ کار دیگری پیش از انجام این آزمایش ضرورت ندارد.

در مورد نگرانی­ هایتان در رابطه با ضرورت انجام این آزمایش، مخاطرات آن، چگونگی انجام آن، و یا معنا و مفهوم نتایج حاصله با پزشک خود گفتگو کنید.